Piroger

Jag var ju tvungen att testa min nya bakmaskin igår. Så piroger fick det bli.
Här kan ni få det bästa receptet på deg till piroger. Det är mer brödigt och inte sådär smördegsaktigt vilket jag inte gillar speciellt till piroger.

16 st (jag gjorde lite färre men då blev de stora!)

50 g jäst
2 dl vatten
4 dl mjöl

Lös upp jästen i fingervarmt (37 grader) vatten, tillsätt mjöl. Låt jäsa 60 min.

Ha sedan i
150 g rumsvarmt smör (som du rört lite i)
4 ägg (lätt ihopvispade)
7 1/2 dl mjöl

Dela i 16 delar. Kavla ut en del i taget och fyll med färs (jag gjorde färs på nötfärs, majs, passerad tomat, vitlök, chilisås och kryddor), stäng och nyp ihop kanterna. Pensla med ägg.
Grädda i ugn på 225 grader tills de blivit gyllenbruna.

Jag hade på lite sesamfrön när jag penslat dem med.
Sen gör jag ett snitt i min och häller lite (råkade bli mycket) soya i. Gött gött!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0