Kolakaka

Min kolakaka blev awsome!! Minst lika god som Javas, kanske är samma recept?
Som synes så är det mycket choklad i kakan men krämen ovanpå är härligt kolaaktig, yummie =D
Jag gjorde hälften av detta receptet och gjorde i en vanlig pajform istället.

Kolakaka   (i långpanna)

Ingredienser :   Gör så här :
Botten   (i långpanna)    

300 gr Margarin

4½ dl Strösocker

3 st. Ägg

1½ dl. Kakao

3 dl. Vetemjöl

6 tsk. Vaniljsocker

1½ tsk. Bakpulver
  Sätt ugnen på 175°.

Smält margarinet. 

Rör ner de andra ingredienserna.

Häll smeten på smort bakplåts- papper i en långpanna

Grädda kakan på mittfalsen ca. 15-20 minuter.

 

 

Kolasmet    

2 dl. Vispgrädde

2 dl. Strösocker

2 msk. Sirap (ljus)

100 gr. Blockchoklad (gärna mörk)

100 gr. Margarin

 

 

Häll i alla ingredienser utom margarinet i en tjockbottnad kastrull. 

Koka under ständig omrörning tills smeten tjocknat, ca. 10-15 min.
Tag av från plattan, tillsätt margarinet.

Häll smeten över kakan, garnera gärna med flagad mandel.

Serveras med glass eller vispad grädde.


Dessa hjärtan använde jag som dekoration, förtjusande inte sant?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0