Morotsbröd med massa gott

Nu har jag bakat igen! Big chocker va ;) ?
Jag hade i linfrön (försökte krossa dom lite), sesamfrön, riven morot och russin. Och ost ovanpå.

Ingredienser:
5 dl mjölk (röd..men vit ;) )
50 g jäst
1 tsk salt
3 stora rivna morötter
1 dl krossade linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1 1/2 dl russin (om man vill, ha i det ni gillar!)
1 dl rapsolja
1/2 dl sirap
15-17 dl manitoba cream (mjöl)

Gör så här:
Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).
Smula jästen i en bunke och rör i mjölken.. jästen ska ju smälta dårå..
Ha i övriga ingredienser utom mjölet. Ha sen i mjölet lite i taget, spara lite till utbakning.
Knåda, knåda och knåda som en galning. Sisådär 5-10 min. Maskin är ju att föredra om man nu har det.
Degen kan vara lite lös (hellre för lite än för mycket mjöl). Pudra sen över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 30 min.
Ta upp degen och knåda på mjölat bakbord. Dela i 16 delar. Forma till små limpor och lägg på två plåtar täckta med bakplåtspapper. Låt jäsa 30 min. Sätt igång ugnen 220 grader.
Kör in dom som de är i ugnen eller pensla på lite vatten och strö över riven ost eller nån typ av frön eller solroskärnor.
Grädda omkring 20 min, tills de fått fin färg.



Har inte smakat brödet än men jag tror på det!

Det här mjölet är vanligt vitt mjöl men har väldigt bra jäsegenskaper! Degen bara växer och växer =)

Kommentarer
Postat av: Lollo

Vad du hålls! Du är så huslig och duktig. Avundsjuk.

2010-11-02 @ 03:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0