Frallor

Bakat goda frallor så tänkte dela med mig av receptet. Fatta vad ekonomiskt om man jämt bakade sitt bröd själv!

Mina frallor blev väldigt saftiga och goda!

Ingredienser (14-16 frallor):

5 dl vatten
50 g jäst
1/2 dl olja
1 ägg (+ ett till pensling)
1/2 msk salt
1 msk socker
12-15 dl vetemjöl

Värm vattnet till fingervarmt (37 grader). Smula jästen i en bunke och häll i vattnet. Rör tills jästen är upplöst.
Rör ned olja, ägg, salt och socker och sedan mjölet -lite i taget. Hellre för lös deg än för torr. Jag lät min vara lite kladdig. Arbeta ihop degen.
Dela upp degen i 14-16 delar. Forma till runda bullar och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 45 min. Pensla med ett uppvispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen ca 7 minuter i 250 grader.

Gott med smööör och en vällagrad ost!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0