Jag förbannar kyla!

Igår på jobbet blev det kallt, vi frös en del. Pratade med Agan som sa att vi inte hade någon värme alls i elementen och heller inget kallvatten hemma.
Åkte hem till Lejla efter jobbet och kollade in nya lägenheten, jättefint!
Vi "glaserade" pepparkakor -också jättefint. Lollo kom dit vi spelade lite playstationspel drack glögg och åt godis+ pepparkaka=mys!
Lollo skjutsade hem mig vid 01.00 tiden. Kom in i trapphuset och ser min hyresvärd i källaren som håller på att fixa värmen (sent ja!!) Vi kan kalla henne pucko för att inte nämna några namn:

Jag: Vad bra ni fixar värmen nu?!
pucko: ja var det du som hade ringt (jag har nämligen lämnat meddelande om att vi för jämnan har ca 17-18 grader i lägenheten då hon inte svarar)... jag hörde inte vad du sa..eller ja..det var nåt konstigt...
Jag: jaha jo det var jag. Normalt så har jag bara 17 grader hemma, haft så i flera veckor och det är ju alldeles för lite. Elementen har ni redan luftat flera ggr och det hjälper inte.
pucko: ja det är ju så gamla hus det här.... men nu håller vi på att sätta på värmen...
Jag: fast det kommer ju bli som innan då och det är ju för kallt. Det drar så mycket från min balkong.
pucko: kanske man måste täta runt om balkongen då...
Jag:Ni gjorde det förra året och det har inte hjälpt något.
pucko: jaha har vi det... ja...
Jag: Ja och det är ju alldeles för kallt nu i år igen..
pucko: ja.. i Amerika har de en så smart lösning. De har rullat ihop som långa tygstycken som man ägger längs golv vid balkong och i fönsterkarmarna... ganska fint med (eh va?!?!) Sen hade ju du ganska tunna gardiner.. kanske du ska fundera över...
Jag: fast ni får väl höja den där termostaten några grader till så det blir acceptabel värme.
pucko:ja du vet.. den senaste månaden har vi betalat 16-17000 för värme i de här två husen jag har, och det här huset har vi betalar 6-7000 kr mer på 
Jag: jaha. men bara det blir varmare här så..
pucko: ja men nu sätter vi ju på värmen igen här så..

Sen gick hon bara, puckot. Så jag gick upp till mig. Kollade på termometern jag lagt på vardagsrumsbordet 9 grader!!! vattnet var iskallt så tack och lov att jag hade sådana servetter att ta bort smink med! Elementen kom igång men idag är det fortafarande kallt, dvs ca 17 grader.

På jobbet idag hade värmen ännu inte kommit igång. Det rök när man andades så kallt var det!! Jag verkligen plågades där man stod stilla i kassan och slog in paket. Det var varmt bak på lagret så vi tog många korta raster men så fort man kom ut igen blev man nedkyld. Vi fick stänga en timma tidigare idag för det var ett helvete..
Gick sakta att slå in paket för man var så stel och skakig..

En del butiker hade stängt pga av kylan också idag så hoppas att värmen är tillbaka imorgon för vill inte ha en sådan dag igen. Tänkte på alla hemlösa extra mycket där jag stod. Förökte tänka att det kunde vart värre och tack och lov att vi inte bor i norrland.

Nej nu har jag ändå klagat klart här =D. Värma mitt te igen här som svalnar för fort. På måndag ska vi bli medlemmar i hyresgästföreningen så håll tummarna att de kan hjälpa oss!! We need it!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0